Lejonkulan

Familjen Henriksson Johnssons framsteg och snedsteg

tisdag 16 september 2008

Första renoveringen

Vi valde husets minsta rum som första riktiga renoveringsobjekt. Här blir det bra att testa kunskaper, verktyg och att lära sig.

Först ner med de hemskt fula vävtapeterna som varit målade i flera lager.


Där under fanns en grön och ganska häftig medaljongtapet.

Men det fanns också spår av andra och framförallt färgstarka perioder i husets liv.

Denna kanske vi borde låtit vara kvar :)

Vi valde att testa en ångare som man kan hyra för att lätt ta ner resterna av tapeter som blev kvar på väggen. Jag hade hört mycket gott om denna fantastiska maskin och såg framför mig hur jag stod mitt i rummet siktade med ångmunstycket på väggen och vips skulle alla tapeter av rädsla för den heta ångan rulla ner sig till fina tapetrullar liggandes på golvet för att plockas upp och slängas.

Så blev det inte. Det blev dock någon nyans i helvetet lättare att få loss tapeterna så den var väl vard sina 200:- för ett dygn.

Och exakt ett dygns ångbastu senare var jag flera kilo lättare och väggarna var äntligen fria från tapeter. Dock var dom långt ifrån släta och fina eftersom ångan och min spackel gjort märken i gips och spånplattor som väggarna är byggda av.

Så det blev till att testa sin hantverksskicklighet och börja bredspackla väggar och snedtak.

Bredspackling var däremot både lättare och roligare än jag trott. Lite slipning på några ränder från spacklen och så bättring i några mindre missar sen var det klart. Det var bara dammsugaren som inte gillade slipdammet och därmed bestämde sig för att först börja lukta illa och sen stanna i ren protest mot allt fint damm den nu fick i sig.

Nästa gång blir det till att hyra en sån fin slipmaskin med inbyggd dammsugare som man ser i Äntligen hemma och Room Service. Och så hellre bredspackla över gamla tapeter än att ånga ner skiten.

Slätt blev det. Nu ska det bara upp nya tapeter och lister.

Men det blir paus ett tag i rummet eftersom vi funderar på att byta fönster när vi ändå är igång. Så någon dag snart ska vi be om en offert på husets fönster och hoppas dom kan bytas innan någon behöver flytta in i rummet.

Inga kommentarer: