Lejonkulan

Familjen Henriksson Johnssons framsteg och snedsteg

lördag 6 mars 2010

Backup-en kraschad

Jag vet att det är viktigt med backup på sin dator nu när alla bilder och annat viktigt ligger där. Givetvis tänkte jag då fixa backup på en annan kär sak. Mina tamagochisar (Surdegar). Jag har läst att man kan torka dem och förvara dem länge för att sen bara blöta upp dom och så är man igång igen. Extra praktiskt om man vill ha med en till stugan i sommar eller om kylskåpsvarianten skulle råka svälta eller dö på annat sätt.

Så för ett par dagar sedan gjorde jag två kakor av Rågsurdegsgrund och Vetesurdegsgrund som har legat på tork i ugnen ett tag. I morse fick jag sovmorgon och bad Malin ta ut mina torkade “backup-er” innan hon satte på ugnen för att grädda de nattjästa frukostfrallorna.

Hon kom ihåg de nattjästa frallorna men glömde ta ut mina torra surdegar.

DSC01109

Dom blev bakade och liknar nu stenhårda pitabröd…

Jag tror inte det är lönt att försöka sig på en restore av dessa backup-er.

Undrar om jag ska tolka hennes partiella glömska som ett tecken på att hon inte vill hjälpa till med bakandet???

Kanske borde fundera på att backup-en på datorn också kan krascha och det märker man inte förrän den dagen det är dags att göra restore…    :o(   hmmmmm

Inga kommentarer: