Lejonkulan

Familjen Henriksson Johnssons framsteg och snedsteg

måndag 31 augusti 2009

Fönsterbyte

Vi har ju inte gjort några större renoveringar av huset sedan vi flyttade in för drygt ett år sedan. Det har inte funnits något behov och det var ett av skälen till att vi fastnade för huset.

Men vi visste redan från början att fönstren kommer vi behöva göra något åt. I synnerhet på övervåningen där vi en gång fick fånga och lirka tillbaks ett fönster i karmen efter att vi öppnat det och upptäckte att det inte höll ihop sig själv längre.

Dom gamla fönstren har suttit sedan -70 talet tror vi och somliga skulle funka några år till medan andra var helt slut. Så vi bestämde oss att byta alla utom takfönsterna så slipper vi förhoppningsvis pyssla med fönster på ganska många år framåt.

Valet föll på Mockfjärdsfönster som åtminstone påstår att dom tar helhetsansvar från beslut till färdigmonterat. Vi kanske får tillfälle att återkomma till helhetsansvaret...

Vi fick förra veckan monterat våra nya fönster och dom blev jättefina tycker vi.



Snabbt gick det dessutom. Mockfjärds snickare kom kl 07.05 på onsdag morgon. Vi hade kokt extra kaffe och ville bjuda på en kopp när jag tänkte visa runt i huset. Men han tyckte både kaffe och rundvisning var onödigt. Det räckte med "Hej det är jag som är Jimmy" sedan tog han ett stort kliv förbi mig i hallen med kofoten i ena handen och tigersågen i andra. En minut senare knakade det i första fönsterkarmen och jag hörde honom mumla något för sig själv om jä_la inåtgående fönster som inte går att lyfta av...

Själv fick jag dricka mycket kaffe den morgonen och förstod sen att jag gjorde bäst nytta om jag tog Idun på en långpromenad före lunch tills sen eftermiddag.

På torsdag lunch tackade snickaren och hans medhjälpare för sig och åkte iväg. Då var alla fönster bytta, alla lister och fönstersmygar på plats. Fönsterbleck på utsidan och putsen på husets fasad var fogad för att sluta tätt runt fönstren.

Bara för mig att städa hela huset och åka till tippen med skräpet.

Vilket om jag känner mig själv kommer ta mer än en och en halv dag. (Det finns en lika stor hög till med bråte.)

Och som jag tidigare sagt så gillar jag ju mindre snickarprojekt. Så vi valde helt enkelt bort att låta Mockfjärds montera två av fönsterbänkarna. Nu ska vi designa och bygga egna fönsterbänkar med integrerade elementskydd till fönstren i vardagsrummet. Snyggt blir det och "Det lär ju inte vara någon big deal" ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Tjena!
Mycket snyggare fönster än de tidigare! De nya är rätt stil till huset.
Ja, jag som vet det så noga, är naturligtvis en som är gift med en snickare och fått höra en hel del genom åren om fönster, karmar och skum.
Ha en fortsatt härlig pappaledighet önskar fru Bajdoff.