Lejonkulan

Familjen Henriksson Johnssons framsteg och snedsteg

måndag 5 oktober 2009

Killar på besök

Som nybliven pappa fasar jag för den dag som killarna kommer att hänga utanför huset för att locka ut Idun på dåligheter.

Nu gick det mycket snabbare än jag kunnat ana och var betydligt trevligare än jag trott. Hoppas det kommer vara lika trevligt med Iduns killbesök även om 15 år.


I onsdags kom nämligen Alfred, Olle och Vilgot med mammor på besök för en trevlig lunch och lekstund. Dom vuxna fick fisksoppa medan dom små fick härja med varandra och leksakerna på lekmattan.

Idun blev lite besviken när det visade sig att Alfred och Olle endast hade ögon för varandra :-)

Men Idun satsade allt på ett kort och flörtade med Vilgot det bästa hon kunde. Vi får väl se vart det leder framöver.

Det är kanske snart dax att ta ett allvarligt snack med den där Vilgot och kolla upp vad han har för framtidsplaner och vilka hans intentioner är med min dotter. ;-)

Till efterrätt fick alla mammorna en äppelkaka som är lika lätt att göra som den är god och kalloririk. Den blev god med äpplen men blir jättegod med plommon.

Det var jättekul att ha er alla här. Ni är varmt välkomna igen. (Kommer ni denna veckan bjuder jag på den aioli som jag glömde ställa fram till soppan. :) )

****************************************************************************

Allis fruktkaka

1 ägg
2 dl socker rör ihop
1 dl vetemjöl blandat med
1 tsk bakpulver rör ner i smeten
100g smält smör rör ner hälften av smöret i smeten
1 dl vetemjöl (ja igen) rör ner i smeten
rör sedan ner resten av smöret.

Häll smeten i en form smord med mer smör.

Lägg på valfri frukt. helst i något snyggt mönster.

175 grader mitt i ugnen

Plommon ca 50minuter
Äpple ca 40 minuter
Eller tills kakan ser lagon gyllenbrun ut och har fått en knaprig kant.

Ta ut formen och ta av dess kant. Låt kakan svalna under en ren handduk gärna på galler.

Inga kommentarer: